Baba Dziwo

W państwie Prawia panuje ustrój idealny. Gospodarka rozwija się dzięki ochotniczej pracy obywateli, bez zapożyczeń i długów u kapitalistycznych mocarstw Zachodu czy Wschodu. Rodzina odzyskała należne jej w społeczeństwie miejsce – a wszystko dzięki wprowadzeniu podatku od bezdzietności i sprawnemu działaniu Urzędu od Spraw Rodzinnych. Mężczyźni biją kolejne rekordy sportowe, dokonują wielkich odkryć, wprowadzają zupełnie nowy, lepszy ład, z kolei kobiety… realizują się w macierzyństwie. I w kuchni. Przede wszystkim w kuchni.

“Wiesz co jest w tym wszystkim najgorsze?” – pyta jedna z bohaterek dramatu. – “To, że u szczytu zabrano się na serio do prywatnego życia obywateli. Do małżeństw się wtrącają i do tego… i do owego…”

Podczas, gdy wiele tekstów modernistycznych straciło na żywotności, dramat Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej zaskakuje aktualnością wątków i motywów. “Baba Dziwo” to utwór skrajnie nowoczesny – zarówno pod kątem humoru (mamy przecież do czynienia z tragikomedią), jak i demokratycznego i feministycznego wydźwięku. Treści zdiagnozowane przez autorkę ponad 80 lat temu, stają się szczególnie naglące w czasach, gdy środowiska rządzące coraz silniej ingerują w społeczną, ale również indywidualną wolność jednostki – a w szczególności kobiety.

Valida Vrana – Magdalena Jewuła
Petronika – Alicja Kurowska
Norman – Mikołaj Maciejski
Policjant 1 – Justyna Marzec
Policjant 2 – Justyna Czort/Karolina Wnęk
Agatika – Hanna Grabiec/Zuzanna Gac
Ninika – Jagoda Siwińska/Zuzanna Gac
Tekst i reżyseria – Natalia Mazurkiewicz
Muzyka – Adam Goik
W oparciu o dramat “Baba Dziwo” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
W spektaklu wykorzystano utwór “YMCA”. Licencji na użycie utworu udzieliło Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.

Więcej spektakli reżysera Natalii Mazurkiewicz: Sorry KaligulaTeoria karuzeliTod i Trauma, Uni.